Руководитель: Костенкова Л.П., учитель белорусского языка и литературы ГУО «Средняя школа № 1 г. Кричева»
Программа занятий курса предназначена для учащихся 9-11 классов. Представленный курс будет интересен и полезен для учащихся, которые планируют участвовать в олимпиадном движении по учебным предметам «Белорусский язык» и «Белорусская литература»
Цель курса
обобщение, систематизация и углубление полученных в школьном курсе изучения учебных предметов знаний; подготовка учащихся к участию в республиканской олимпиаде по учебным предметам «Белорусский язык» и «Белорусская литература».
1.Фанетыка. Арфаэпія. Графіка. Арфаграфія (5 гадзін)
Фанетычныя законы беларускай мовы. Асаблівасці вымаўлення галосных і зычных у беларускай мове. Закон якання і акання ў словах іншамоўнага паходжання.
Фанетычная транскрыпцыя. Асноўныя правілы фанетычнай транскрыпцыі. Транскрыбіраванне тэксту.
Фанетычная пазіцыя Фанетычнае падаўжэнне. Моцная і слабая пазіцыі галосных. Фанетычныя пазіцыі шумных і санорных зычных.
Асноўныя нормы літаратурнага вымаўлення. Правілы беларускага літаратурнага вымаўлення: правілы літаратурнага вымаўлення спецыфічных для беларускай мовы гукаў у моцных пазіцыях; правілы вымаўлення гукаў у слабай пазіцыі; правілы вымаўлення запазычаных слоў.
Прычыны адхіленняў ад арфаэпічнай нормы: уплыў дыялектных асаблівасцей; уплыў двухмоўя; уплыў правапісу. Шляхі ліквідацыі памылак у маўленні.
2. Структура слова. Словаўтварэнне (2 гадзіны)
Асноўныя патрабаванні да вызначэння саставу слова. Адзінства лексічнага і гукавога выражэння марфем. Чаргаванні галосных і зычных у каранях слова.
Асноўныя спосабы словаўтварэння. Формаўтварэнне і словаўтварэнне. Словаўваральны і марфемны аналіз слоў. Праца са слоўнікамі.
3. Марфалогія і арфаграфія (7 гадзін)
Марфалогія як раздзел граматыкі. Сувязь марфалогіі з іншымі раздзеламі граматыкі. Граматычнае значэнне слова. Суадноснасць лексічнага і граматычнага значэнняў у часцін мовы. Моўныя сродкі выражэння граматычных значэнняў.
Граматычныя катэгорыі і граматычныя формы. Словаформа як двухбаковая моўная адзінка. Марфалагічны прынцыпы напісання слоў. Правапіс ненаціскных галосных. Правапіс галосных у складаных словах. Правапіс спалучэнняў галосных у словах іншамоўнага паходжання. Прыстаўныя зычныя і галосныя. Правапіс слоў з мяккім знакам і апострафам. Правапіс спалучэнняў зычных. Спалучэнні зычных на стыку прыстаўкі і кораня. Спалучэнні зычных на стыку кораня і суфікса.
Складаныя выпадкі ўжывання вялікай літары. Індывідуальныя назвы людзей і ўтварэнні ад іх. Асабовыя назвы паводле пасады, звання, тытула. Назвы органаў улады, арганізацый, прадпрыемстваў, устаноў, назвы дзяржаўных сімвалаў, помнікаў, узнагарод. Націск у розных часцінах мовы.
Іменныя часціны мовы. Адметнасці катэгорыі ліку і роду ў беларускай мове. Правапіс канчаткаў назоўнікаў. Тыповыя памылкі пры ўжыванні ступеней параўнання прыметнікаў. Правапіс суфіксаў іменных часцін мовы. Правапіс складаных слоў. Ужыванне і правапіс лічэбнікаў. Адметнасці ўжывання некаторых займеннікаў. Дзеяслоў. Дзеепрыметнік. Дзеепрыслоўе. Прыслоўе. Тыповыя памылкі пры ўтварэнні часавых формаў дзеяслова. Недакладнасці ва ўжыванні і ўтварэнні дзеепрыметнікаў. Ужыванне дзеепрыслоўяў. Складаныя напісанні прыслоўяў. Марфалагічны разбор іменных часцін мовы.
Службовыя часціны мовы. Граматычныя асаблівасці прыназоўніка, злучніка, часціцы. Выклічнікі і гукапераймальныя словы. Правапіс часціц не, ні з рознымі часцінамі мовы. Размежаванні часціц не, ні ў кантэксце.
4. Сінтаксіс і пунктуацыя (4 гадзіны)
Асаблівасці дапасавання і кіравання ў беларускай мове. Дапасаванне лічэбнікаў да назоўнікаў. Асаблівасці кіравання ў параўнанні з рускай мовай. Пераклад словазлучэнняў з рускай мовы на беларускую.
Віды простых сказаў. Размежаванне двухсастаўных і аднасастаўных сказаў. Памылкі пры вызначэнні галоўных і даданых членаў сказа. Каардынацыя дзейніка і выказніка. Цяжкія выпадкі пастаноўкі працяжніка паміж дзейнікам і выказнікам.
Простыя сказы ўскладненай будовы. Знакі прыпынку пры аднародных членах сказа. Знакі прыпынку пры адасобленых членах сказа. Пунктуацыйныя памылкі ў сказах з параўнальнымі канструкцыямі. Знакі прыпынку ў сказах са звароткамі. Адасабленне пабочных і ўстаўных канструкцый. Сінтаксічны разбор простых сказаў.
Складаныя сказы. Аналіз складаназлучаных сказаў і пастаноўка знакаў прыпынку ў іх. Знакі прыпынку ў складаназалежных сказах. Знакі прыпынку ў бяззлучнікавым складаным сказе. Вызначэнне відаў сувязі і знакі прыпынку ў складаных сказах з рознымі відамі сувязі. Сінтаксічны разбор складаных сказаў.
Спосабы перадачы чужой мовы. Знакі прыпынку. Афармленне простай мовы. Афармленне дыялога на пісьме. Правілы афармлення цытат на пісьме. Няўласна-простая мова.
5. Лексікалогія. Фразеалогія (3 гадзіны)
Лексічнае значэнне слова. Лексічныя нормы беларускай мовы. Сучасная беларуская лексіка паводле паходжання. Лексіка паводле сферы ўжывання. Актыўная і пасіўная лексіка. Прамое і пераноснае значэнне слова. Размежаванне паронімаў, мнагазначнасці і аманіміі. Вызначэнне сінонімаў. Выкарыстанне сінонімаў як сродку сувязі сказаў у тэксце.
Слоўнікавае багацце беларускай мовы. Класіфікацыя слоўнікаў беларускай мовы. Адметнасць энцыклапедычных слоўнікаў. Характарыстыка лінгвістычных слоўнікаў. Слоўнікі перакладныя, тэрміналагічныя, сінонімаў, паронімаў, фразеалагізмаў, прыказак, прымак, дыялектнай лексікі і інш.
Фразеалагізмы. Роля фразеалагізмаў у маўленні. Ужыванне фразеалагізмаў. Асаблівасці фразеалагічных зрашчэнняў.. Спецыфіка фразеалагічных адзінстваў. Прыказкі. Прымаўкі. Афарызмы. Перыфразы.Вызначэнне сэнсава-стылістычнай ролі фразеалагізмаў у маўленні.
6. Гісторыя і тэорыя літаратуры (1 гадзіна)
Асноўныя напрамкі, стылі, жанры мастацкай літаратуры.
Выяўленчыя сродкі мастацкай выразнасці мовы. Прыёмы і сродкі. Стыль пісьменніка. Вершаскладанне. Форма і змест. Рытм і рыфма. Віды стопаў і памераў у вершах. Падтэкст у паэтычных творах. Свабодны верш.
7. Літаратурныя алімпіядныя заданні (5 гадзін)
Сучасная беларуская літаратура: імёны, тэматыка, праблематыка. Літаратурны працэс у Беларусі на сучасным этапе. Агляд сучаснай беларускай прозы, паэзіі, драматургіі. Прыход у літаратуру новых імёнаў.
Паэты (пісьменнікі) – юбіляры 2016года. Уладзімір Караткевіч. Андрэй Макаёнак. Янка Сіпакоў. Іван Шамякін. Іван Мележ. Кандрат Крапіва. Змітрок Бядуля. Генрых Далідовіч. Цётка. Янка Лучына. Святлана Алексіевіч – Нобелеўскі лаўрэат.
Біяграфічныя звесткі. Літаратурная дзейнасць. Адметнасць творчасці. Узнаўленне знаёмых тэкстаў. Знаёмства з невывучаемымі ў школе творамі і іх аналіз. Ушанаванне памяці знакамітых літаратараў.
Асаблівасці выканання алімпіядных заданняў па літаратуры. Біяграфічныя і тэкстуальныя факты, літаратурныя характарыстыкі ў творчасці сучасных пісьменнікаў (паэтаў) Суаднесенасць тэарэтычных звестак з біяграфічнымі і тэкстуальнымі фактамі. Літаратурныя віктарыны. Пераклады вершаваных твораў з рускай мовы на беларускую. Суаднясенне аўтараў твораў з назвай твораў, з героямі твора. “Пазнай героя (твор, аўтара)” і інш.
8. Работа над водгукам (5 гадзін)
Выяўленне асноўнай тэматыкі і праблематыкі твора: правільнае разуменне тэмы і праблемы твора.
Аўтарская пазіцыя ў творы: дакладнасць вызначэння і абгрунтаванне аўтарскай пазіцыі.
Абгрунтаванне прачытанага: дакладнае і вычарпальнае абгрунтаванне ўласнага прачытання твора; наяўнасцьчытацкага вопыту (звесткі пра аўтара, паралелі з іншымі творамі, спасылкі на іншых аўтараў, уласныя паэтычныя радкі, цытаты і інш.).
Вызначэнне ролі сюжэту, кампазіцыі, вобразных сродкаў і іх інтэрпрэтацыя.
Моўнае і кампазіцыйнае афармленне водгуку: прадуманасць кампазіцыі, багацце, разнастайнасць моўных сродкаў, дакладнасць словаўжывання.
Творчы характар работы: арыгінальнасць, дакладнасць, навуковы кругагляд, наяўнасць цікавай формы і яе поўная рэалізацыя.
Узаемаправерка і аналіз падрыхтаваных тэкстаў водгукаў згодна дадзеным крытэрыям.
9. Праца з тэкстам (2 гадзіны)
Тэкст як адзінка мовы і маўлення і як сэнсава-граматычнае адзінства. Будова тэксту. тэма і асноўная думка тэксту. Сувязь сказаў у тэксце. Загаловак. План і тэзісы як прыёмы працы з тэкстам.
Шматаспектны аналіз твора. “Следам за аўтарам”. Павобразны аналіз. Праблемны аналіз. Кампазіцыйны аналіз.
График работы районного ресурсного центра по учебному предмету «Белорусский язык»
(сентябрь 2024)
Учебный предмет
Дата
Время
Форма проведения
№ кабинета
Белоруский язык
14.09.2024
09.00-09.45
Очно
№ 36
21.09.2024
28.09.2024
ФИО учителя, осуществляющего подготовку учащихся к республиканской олимпиаде
Мобильный телефон
Электронный адрес
Костенкова Лидия Петровна
Белорусский язык и литература
+375297886131
sch1@krichev.edu.by